tisdag 14 juni 2011

Sommarplantering



Jag tycker det är fantastiskt kul att plantera och fixa med blommor...
Det blir ju så himla fint! Jag brukar alltid åka till H Bylunds Handelsträdgård i Skallåsen för att köpa mina blommor och gjorde det även i år, MEN, de hade ingen sommarplant i år :(( Jag träffade damen som äger trädgården och hon sa att p.g.a. sjukdom i familjen, så hade de inte kunnat lägga den tid och ork på plant som de brukar. Det lät iallafall som om de skulle sätta plant till nästa år. Hoppas det, för det är så trevligt att gå omkring i deras trädgård. De har ett par riktigt gamla växthus med äkta glasrutor. Så otroligt vackra! Tänk om man hade haft ett sådant i sin egen trädgård... :)) Perenner, träd och buskar fanns att köpa som vanligt och jag tänker åka dit lite senare och handla lite sådant av dem.

Men vart skulle jag åka nu då??
Det finns så klart flera handelsträdgårdar i Örnsköldsvik men av olika anledningar tilltalar mig inte alla...
Så fick jag tips om Bjästa Handelsträdgård och tänkte att det kunde vara värt ett besök. OJ, vilken fin plant de hade, och vad jag shoppade loss :)) Kånkade och bar, kassar och plastbrickor, det fanns jättemånga fina blommor som jag bara måste ha!!!



Så mycket vackert!!!


När jag fyllt halva butiksdelen med blommor kände jag väl att det fick vara nog :)) Jag ställde mig och grovsummerade kalaset när mannen i butiken frågade om det gick ihop för mig?
-Njaaa, svarade jag och funderade med honom om det fanns möjlighet att diska av summan???
-Nej, men vattna kan du få göra ;))
Kul man!!!
Nåväl, utan att be om det prutade han ganska fint på min summa :))
Det var rart.
Gör ett besök på Bjästa Handelsträdgård, det ångrar ni inte!




Jag brukar ordna en skottkärra sållat grus, en kärra fårgödsel
och en kärra planteringsjord. Detta blandar jag i ungefär lika stora delar när jag planterar. Då blir det inte så vansinnigt dyrt med planteringsjord och jag behöver inte köpa den allra dyraste jorden. Fårgödslet gör ju att det blir bra kraft i jorden  :))












Jag planterade några olika kryddväxter i dessa trälådor. Kryddor som timjan, mynta, basilika, rosmarin och citronmeliss. Dessa har jag placerat nära ytterdörren så det ska vara enkelt att gå ut och klippa lite när man har lust...







Röda pelargoner är aldrig fel. Så klassiskt och så snyggt.







Dessa penseer hade jag inte hjärta att kasta bort. Alla penseer jag planterade tidigt i våras är så otroligt fina nu. Kraftiga och fina. Så jag har faktiskt alla kvar!!!

















Jag tycker det är så fint att plantera i järngrytor.
Denna gryta har funnit i många år på Gårdsbacken.
Den var Dannes farmor Signes. Hoppas hon kan se ner från sin
himmel vad fin den är med alla blommor.



.
Den här hittade jag på loppis för en tjuga. 
Rostig och ful, men med lite svartfärg blev den fin igen:))





Våra STORA stenar som vi byggt en mur av hade förargligt nog rasat ut.
Vi kände inte för att använda oss av en traktor som förstör mark och buskar, utan 
Danne fick med hjälp av list klura ut hur han skulle flytta stenarna utan traktor. 
Han grejade det!!!



Små, söta, anspråkslösa blommor.


Om du kommer på besök till vår trädgård 
kan det hända att du känner dig iakttagen.
Men kom ihåg, alla är snälla...


Om någon på Företaget Nivea ser detta så
sätt gärna in en slant på mitt konto... ;))



Så nu är allt planterat och klart på Gårdsbacken. Potatis- och trädgårdslandet och sommarplanten. Skönt! Nu är det vattna och rensa ogräs som gäller i fortsättningen :)) 




Till sist...
Vi har gjort det!!! (nej, inte gift oss)   Se kommande blogginlägg...




ledtråd...






Varför inte köpa en blomma 
till någon du tycker om?
<3











5 kommentarer:

  1. Åh ni har det alltid så fint!!! Jag misstänker att ni klarat provet med Fame=) Grattis!!!

    SvaraRadera
  2. Nej, vi har inte gjort vallhundsprovet med Fame ännu!!! Men du är iallafall inne på rätt spår :))

    //Paula

    SvaraRadera
  3. Har ni bestämt tid för vp? Eller kanske bestämt hane? Åh jag är jättenyfiken!! :D Billy hälsar så jätte mycket, vi saknar ö-vik båda två.

    SvaraRadera
  4. Lycka till! :-))
    Men ni åker ju åt fel håll! Uppåt ska det ju vara, vi vill ju se!

    SvaraRadera
  5. Jättefint. Som vanligt :-) Oj precis en liten tornsfalksunge ute nu! Sitter på lillstugans skorsten! Måste gå... hämta kameran..... höres!!! Lilll

    SvaraRadera