torsdag 10 november 2011

Nosa fritt

Något som vi anser väldigt viktigt med vår hundhållning är att  våra hundar ska få möjligheten att få, helst dagliga, promenader där vi kommenderar dem så lite som det absolut är möjligt. Dessutom är det viktigt enligt oss att de får springa lösa och som vi kallar det;
-nosa fritt...

Vi har, som jag skrivit om tidigare, många perfekta promenadvägar runt omkring där vi bor. Lite olika rundor beroende på hur lång promenad vi tänker oss. Sommartid, när vi vallar så pass mycket, har promenaderna varit kortare och färre men när vi trappat ner på vallningen så förlänger vi promenaderna istället.


Bilderna i detta inlägg fotade vi under dagens promenad.


Både vi själva och hundarna uppskattar dessa turer väldigt mycket. När vi går på eftermiddagen får hundarna alltid ha sina reflexvästar på sig, så när dessa plockas fram börjar de studsa och bli allmänt ivriga... De inser förstås vad som är på gång. Vi tycker det känns skönt att Fame har sin reflexväst på sig då hon annars kan förväxlas med en räv och med otur och jaktlystna jägare i trakterna finns det kanske möjlighet att hon skulle bli ett byte för någon :((



Jag sätter in några "best of" bilder från promenaden.


Labradoren Enzo har fått följa med på veckans rundor. Gimmie och Fame springer på tok för mycket för hans smak, han tar allt i sin egen takt. Men självklart gillar han också att vara lös i naturen, det finns gott om energi i en labbe också. Ett och annat labbryck dyker upp emellanåt... :))



Okej, det blev ett kommando ändå...
-stanna kvar :))


Dogsen i solnedgången


Det finns inga planer i världen att man kan rasta sina hundar "fullt ut" om de måste hållas i koppel, anser jag. Jag vet att det finns lagstadgade bestämmelser på hur man måste hålla sina hundar kopplade, men jag skulle inte klara av att inte låta mina hundar få springa lösa. Självklart får de inte störa vilda djur och fåglar ute i naturen men som tur är så finns det inget intresse från deras sida att nosa rätt på och jaga efter vilda djur och fåglar, dessutom är de alltid i mitt synfält så jag har koll på dem. Riskerar man att möta andra mäniskor så får man så klart koppla upp hundarna och respektera att det finns många som är hundrädda och så vidare...




Vår vackra natur...


Jag vill förmedla känslan när hundarna springer lösa i fullt fart, ena gången åt vänster för att i nästa sekund springa åt andra hållet. Helt tvärt kan de tvärstanna och stå och nosa en lång stund, tänk vad de får klura på vad som ligger bakom varje ny doft... Sen får de åter igen upp farten för att på nytt tvärstanna... ny doft, nya tankar... Svansarna är alltid höga och glada, de mår bra, vi mår bra!!! Tänk vad skönt för dem att någon gång få lite tid till att nosa och inte hela tiden bli ryckt i kopplet för att matte/husse vill gå vidare...



Det blev en tur upp till Lindbäcksfallet...



Lydiga hundar är lyckliga hundar <3





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar