måndag 19 december 2011

Julbestyr på Gårdsbacken...

Jag vill bara skriva några rader och berätta om alla julbestyr som pågår på Gårdsbacken nu i dagarna då det närmar sig den stora doppardagen :))

'Sotarmurre' var till oss idag. Vi har installerat en braskamin och då måste man få godkänt av dem för att få börja elda i kaminen. Jag öppnade dörren åt honom när han kom bärandes på alla prylar för kontroll av skorstenen, mätningar av undertryck i huset, hetta i kaminen o.s.v.

-Välkommen, sa jag...
Han presenterade sig:
-Jag är kontrollanten av... lät han högtidligt...
-Vad trevligt, fortsatte jag glatt och inställsamt.
-Ja, det återstår ju att se, svarade Murre och tog ner mig på jorden direkt.

Det visade sig, trots allt, vara en trevlig skorstensfejare som noggrant kontrollerade det han skulle och allt såg bra ut. Alla mätningar var tillfredställande och skorstenspipan tät. Härligt!!!
Så nu, i skrivande stund, sprakar det en värmade brasa på nedervåningen och vi har en underbar värme i huset. Det luktar lite illa till en början från färg och sådant från braskaminen som måste eldas ur eftersom kaminen är ny. Men vi är enormt glada över att nu kunna elda obegränsat i braskaminen.



Elden är så vacker!!!

Hundarna får ha lite tråkigt de här dagarna innan jul när det är så mycket annat på gång. Dom är iofs ute ganska mycket på gården eftersom det fortfarande kommer mycket snö, så det blir en del snöskottning. Gimmie, speciellt, är galen i snö!!! Jag tror att många vallhundar har lätt för att stressa upp i samband med snöskottning. Förmodligen ser de det som ett jobb att gräva, hoppa, och bita i snön... Samtidigt vill man att de ska få vara ute och röra på sig i snön. Att gräva är jobbigt :)) Fame tittar lite fundersamt på Gimmie och undrar om det alldeles har spårat ur för morsan. ;)) Efter jul kommer det att bli så mycket mer tid för vallning, promenader och utflykter igen... Vi längtar!!! Tänk, snart är december slut och då är det bara januari och februari kvar som riktiga vintermånader. Snart droppar det från taken i vårsolen :))



Dogsen älskar tjurmuskler.
De luktar pyton för oss, men med klädnypa på näsan så står man ut ;))


I övrigt så har julstämningen infunnit sig på Gårdsbacken. Tomtarna har fått titta fram ur sina wellkartonger igen, efter många månader på vinden och ser jag inte fel så ser det ut som de ler lite. Jag spelar julmusik så Danne undrar om jag inte börjar få sår i öronen snart, men jag varvar med Astrid Lindgrens julberättelser som jag fullkomligt älskar att lyssna på. Berättelsen om Lotta som ordnar julgran till familjen tröttnar jag aldrig på... hon är min lilla idol, Lotta, som kan allting... utom slalom :))


Tomtar i långa rader, ska placeras på sina respektive platser...


Den här sista veckan innan julafton består i första och största hand av att förbereda maten. Sillar ska läggas in, julgodis ska tillverkas, köttbullar ska rullas, chutneyn ska kokas, skinkan ska griljeras och så vidare och så vidare. Men jag tycker det är lite det som är charmen med jul. Bara man ser till att man har god tid på sig. Ikväll satt jag vid köksbordet och planerade julmaten och vad som ska handlas, bakas, tillagas och så vidare. Jag tände ett par ljus, värmde lite glögg, knaprade på ett par pepparkakor och tyckte det var så himla trevligt att kunna sitta och planera i god tid. Mer av det, tack!!! Tyvärr så används ordet stress alltför ofta i samband med ordet jul nu för tiden. Mest synd om dem, tycker jag, som måste åka runt till all släkt på själva julafton. Det borde gå att sprida ut besöken på fler dagar. Hit till Gårdsbacken kommer vår närmaste familj och firar julen tillsammans med oss. Det ser vi verkligen fram emot :))



Julgott...


Gårdsbackens fattighjon är halvt översnöad,
men lika glad för det :))
Han behöver inte planera någon jul, han inte,
det överlåter han till andra...
Men han ser när tomten kommer,
om det inte har snöat för mycket ;))




Jo, nu är jag klar med julgodiset,
men det tog nästan knäcken på mig...





Kontakta Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar