fredag 4 maj 2012

En gammal Umbrooverall :))

Under ett antal år var Danne och jag PR-ansvariga i vår lokala vallhundsklubb Angervallarna. Vi fick en gång i uppdrag att ordna nya klubboveraller till medlemmarna.



Detta innebar att vi fick kolla runt och checka in lite olika alternativ. Vi var bland annat in till alla de stora sportkedjorna i stan och frågade vad just de kunde erbjuda oss.

Vi bodde på den tiden i ett litet samhälle där det fanns/finns en järnaffär. En sådan här "bra affär" där det mesta finns att köpa, och har dom det inte hemma så kan de snabbt ordna det man behöver... :)) Vi vände oss så klart till dom också. Så här lät det ungefär:

-Vi är på jakt efter en overall, som ska hålla i vått och torrt. En overall som ska passa man som kvinna. En overall som är prisvärd och i bra kvalitet. En overall som går att trycka Angervallarnas märke på ryggen och som finns att beställa hem i ett femtiotal ex, berättade vi för mannen i järnaffären.



Dragkedjan är utbytt på jackan.


-Hmmm, det var inte lite ni begärde, svarade han och stod med pannan i djupa veck.
-Men vänta nu, sa han efter ett tag... Jag tror jag har det!!! Umbro har en overall i utgående modell som ni kan få till ett mycket bra pris. En marinblå enkel overall, med en rak, snygg byxa i tunt foder. Jackan är i halvlång unisexmodell med ren rygg som gjord för ett snyggt vallhundsmärke.

Mannen i järnaffären tog fram en katalog och visade oss overallen och vi föll direkt för den. Han fick beställa hem ett ex i varje storlek så vi hade några provexemplar. Jag kom ihåg att jag ringde runt till varje medlem i Angervallarna på den tiden och fick sälja drygt femtio overaller. Vi hade fått ett pris näst intill halva ordinariepriset. Danne och jag köpte till och med en extra overall till oss själva.



En del rejäla rispor i tyget är ihoptråcklade... :))

Nu är saken den att detta skedde för ungefär femton år sedan. Vi har använt våra overaller ofta och mycket. Det är nästan så att man kan säga att vi använt i alla fall en del av overallen varje dag sedan vi köpte den. Byxorna är lappade, lagade och tvättade åtskilliga gånger... Jackorna har hål efter eldflagor, det snygga valltrycket på ryggen är sedan länge bortnött och tyget börjar så smått tunnas ut...



Eldflagor har svett tyget och vallningsbilden, som var helvit,
 är nästan bara ett minne blott...

Kommer ni till Gårdsbacken oanmälda, på så kallat spontanbesök, kan det mycket väl hända att ni får se endera Danne eller mig, eller båda :)) i våra favoritbrallor... Vet vi att det ska komma folk klär vi oss dock lite anständigare... :))

Det som gjorde att jag fick idén att göra ett inlägg om våra gamla Umbrobyxor, var en rätt rolig händelse som skedde denna morgon. Eller förresten... det började sent i går kväll.


Byxorna är lagade med stora lappar...
som återigen behöver lagas. :))

Danne kom in efter att ha "gjort bort lagårn" och sa med allvarlig stämma:
-Jag har tänkt...
Oj, tänkte jag i min tur, det lät allvarligt, har det hänt något med något djur?
-Dom här Umbrobyxorna, ska vi kasta dom? Frågade han samtidigt som han höll upp de mest lappade byxorna av de tre vi har.
-Men tror du det?, var min första spontana reaktion. Vi stod länge tillsammans, tittade och vände och vred på brallorna...
-Ja, du har nog rätt, svarade jag till slut. Dom har nog gjort sitt nu...

Danne lade ner byxorna på pallen i hallen för att ta med dom ut i sopsäcken nästföljande morgon...



Nu ligger byxorna i högen för att lagas....

Tidigt nästa morgon stog jag och rörde i havregrynsgröten när Danne kom in i köket och sträckte fram byxorna mot mig...
-Jag kunde inte, sa han.
-Okej, svarade jag... Jag får se om jag kan laga dem... igen...



<3




Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199


 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))






6 kommentarer:

  1. Nej du, inte kan man kasta bort kompisar som varit med i vått och torrt! ;-)
    De har fått se en hel del under åren kan jag gissa, och det bästa av allt är att de inte skvallrar nåt vidare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :))

      Så sant, så sant...
      Man brukar prata om "bara" materiella saker men många gånger tycker jag att man kan ha känslor för saker också... ;))

      Som silverbrickan jag fick av morfar i julklapp för länge sedan, den är jag jätterädd om... varje gång jag tar fram den minns jag honom...

      Eller ljusstakarna jag fick av Dannes mamma, också för länge sedan, jag tänker på henne varje gång jag tänder ljusen i dem.

      Så därför tycker jag inte man kan kalla saker för "bara" materiella ting.

      Kram!

      Radera
  2. So good to know the Jer and I are not the only ones who have some bits of clothing that should have been long gone, but we are too attached to them. There is something alive about them, perhaps the memories of what they went through with us...

    I must admit some of our old rock concert t-shirts really had to become dust cloths...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi K!

      :))

      Some clothes are so hard to get rid of...
      Even when the size is far to small, and you think to yourself;
      -maybe some day...? ;)

      /P

      Radera