tisdag 29 maj 2012

Oordning på torpet ;))

Efter en lååååång stallperiod för djuren i lagårn så är det kanske inte så lätt för dem att veta riktigt var de hör hemma ännu... ???

Gässen går oftast lösa i trädgården när vi är hemma. Jag har kommit på att de är alldeles perfekta "ogräsborttagare". Jag har iakttagit dem vid flera tillfället och märker att de faktiskt allt som oftast väljer maskrosblad och maskrosblommorna före blommorna i rabatterna. Jag menar; -Hur bra är inte det? Nackdelen är att man måste ha koll på var de håller hus, främst så att inte mr Fox kommer och lunchar på någon av dem.

I går var de totalt försvunna, jag letade runt i trädgården som visserligen är rätt stor men efter att gått omkring ett par varv så kunde jag bara konstatera att de var puts väck. Hmmm, inte kan väl räven varit hit och hämtat alla utan att jag märkt någonting? Nu tänker jag till... Stå tyst och stilla en stund! Mycket riktigt, ska man ha rätt på gäss ska man lyssna. De kan inte vara tyst en lång stund. Ljudet kom ifrån hönsgården!!! De hade gått fel... hönsen i sin tur, var upprivna av sina objudna gäster och talade tydligt om för mig;
-Ta bort dem från vår gård!


Hönsen har objudna gäster i sin gård...

Dörren till hönsgården står öppen så hönsen får också vara iträdgården och äta gräs och leta daggmaskar.
Men vänta nu... De är inte så mycket bättre. Jag hör ett par av hönsen i ett väldigt kackel och en av ungtupparna gala med ljudlig stämma.
-Hur ska vi komma ut?
De har förvirrat sig in genom fårnätet och in i fårhagen. Fåren börjar komma nära och då blir de lite skraja :)) Jag måste gå dit och lyfta på nätet så att de kan krypa ut...




Gässen hos hönsen och hönsen hos fåren...

Men fåren då, som ska gå på åkern och beta det alldeles nyuppkomna färska gräset?
Dom är istället i trädgården... Men de har faktiskt tillåtelse av oss. :)) Eftersom det har vuxit så dåligt ännu i beteshagarna så gör vi allt vi kan för att undvika att de går hårt åt på de betena ännu så då stängslar vi in gräsmattan i trädgården istället.
-Hur bra kan det vara då?
-Superbra skulle jag vilja säga!
Gräsklippningen som man får tillräckligt av iallafall på en sommar kan vänta lite eftersom fåren mumsar gräset med välvilja istället...


Lite orolig för mina blommor och buskar ör jag allt...
Det är ganska trevlig med ett rikt djurliv i trädgården :))

Får vi så mycket annat gjort på en dag på Gårdsbacken än placera djur på rätt ställe, kan man undra kanske? Njaa, är nog svaret. Och andra sidan är det detta som är tjusningen med livet på landet och att leva bland djur. De kommer alltid i första hand!

När vi lix är inne på djur på fel ställe kan jag berätta att Fame och Gimmie ibland tar sig friheter och hoppar upp i kökssoffan. Har de ett tuggben eller en leksak tycker de om att hoppa upp och gosa lite i soffan.


Gimmie och Fame har dragkamp i soffan.



Ordning är när man genast vet
var man absolut inte behöver leta




Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199


 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar