måndag 13 augusti 2012

Brown is Beautiful

Vår Gimmie, är en trefärgad Border Collietik och vi parade henne med Mic, en klassisk svart/vit BC-hane. Fyra av valparns föddes trefärgade, precis som Gimmie och två av dem, Fame och hennes syster Indy föddes brun/vita.



Mike och Fame busar gärna tillsammans...

Även om man säger att man inte ska prata utseende när man pratar BC så måste jag säga att jag tycker mycket om Fames brun/vita päls med hennes vita bläs och vita ben, svanstipp och krage... Ikväll när vi gick på promenad med hundarna i kvällssolen så lyste Fames päls nästan som koppar.



Mike, Fame och Gimmie

Idag tänker jag inte skriva så mycket utan istället bjuda på en massa bilder på Fame, Mike och Gimmie som jag fotat nu i helgen. Fame och Mike kommer mycket bra ihop och busar gärna tillsammans. Gimmie är som vanligt Gårdsbackens polis och övervakar så att allt går bra, enligt vad hon tycker. Om jag till exempel måste säga till Fame eller Mike att akta sig för gräsklippare eller trimmer så hjälper hon mig. Hon förstärker mitt; -sluta! med att skälla och rusa emot de andra hundarna, därefter tittar hon på mig och ser ut att säga;
-Det gjorde jag väl bra, matte? Ibland är det henne jag måste säga till, men då läxar hon ändå upp de andra och tittar sedan nöjt på mig...
-Bra va? Tur att du har mig matte!
Jag kan inte annat än skratta åt henne.










Hela helgen har vi varit Hemma med stort H. Vi har hunnit ifatt i trädgården, vi har fått ut dongen i fårstallet, vi har vallat, vi har skurat hönshus och framför allt har vi haft underbara vänner på besök som vi fått umgåtts riktigt med. Bättre blir det inte... <3


Vackre Mike

Snygg vallningsposé
Fame vallar in bagglammen


Mysbus!

Klurigt!

Prova att först säga färgen, inte ordet
därefter ordet, inte färgen...

Vit     Gul     Turkos
Orange     Lila     Gul
Röd     Svart     Röd
Grön     Rosa     Orange


Det blir en konflikt mellan hjärnhalvorna,
och lite koncentration krävs...
den högra vill säga färgen,
den vänstra vill säga ordet... :))




Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199




You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))




4 kommentarer:

  1. Hejsan! Allt bra med er på gårdsbacken? Här i bredbyn är det fint Fly ligger å sover i soffan brevid mej :) Ska testa Agility med henne framöver här :) så ska ni para Fame snart med en brun/vit hane? :) Ha det så bra kram Lina och Fly

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina!

      Allt är bara bra med oss och djuren. Kul att testa agility, det kan säkert passa Fly bra. Fame löper inte förrän vid årsskiftet någongång så det är ett tag kvar. Vad gäller hane så har vi inte bestämt ännu vem det blir, då vi sagt att vi ska spendera denna sommar/höst med att hitta en lämplig hane för Famen.

      Kram på dig och klappa om Fly från oss.
      /P

      Radera
  2. Hey, Paula!

    I'm right there with you, sister - I love the different coat colors in border collies. It is not difficult to see why you love the brown and white especially since Fame is the most beautiful in the known world. I'm a blue merle girl, myself :)

    Since border collies were recognized by the American Kennel Association in the mid-1990's there is a concern of breeding for confirmation and therefore a gradual loss of the herding instinct. That's why people get nervous about talking color, I guess.

    Your pictures are all so beautiful! 2014 is so far away, but 2013 is closer...hmmmmm...

    Love from all and please ask Gimmie, Fame and Champis to pray for Lukas, a very dear horse at our barn who has cancer and is not very well right now...

    SvaraRadera
  3. K!

    2013 sure is closer... ;))

    We send a warm thought to Lukas!

    P

    SvaraRadera