måndag 10 september 2012

Schyssta lökar...


I dagens inlägg tänker jag skryta över mina schyssta lökar... ;))
De har växt på sig bra och har blivit stora och fina i sommar.



Mitt grönsaksträdgårdsland

Ta vitlökarna till exempel. Jättefina! Man gräver ner sättlöken på hösten, de gror tidigt på våren och så är de färdiga att skörda nu på hösten.


Nyskördad vitlök
 Jag var lite skeptisk angående den gula löken i våras då jag inte fick tag på den variant av sättlök som jag ville ha, den var slutsåld, så jag var tvungen att köpa en annan sort som var betydligt mindre. Men faktiskt så har den växt på sig bra i sommar den också. Vi kommer att klara oss till våren på den gula lök jag skördat.


Vi klarar oss ända till våren på egen lök.

Den röda löken blir alltid lite mindre i storlek än den gula men ändå fullt okej. Röd lök är ju så god i sallader, på räkmackor, ugnsstekt med potatis och så vidare...



Utsökt egenodlad rödlök

Jag vill verkligen rekommendera er att odla egen lök. Det är så enkelt och den är väldigt tålig mot ogräs och torka.  Dessutom håller den sig länge efter du skördat, bara du har den torrt och lite svalt till.
För att inte tala om hur god den är! Till middag idag tillagade jag en laxsoppa med; röd paprika, röd lök, fänkål. Därefter smaksatt med vitlök och dragon, tomatpuré och grädde (såklart). Mmmmm!!!





Jag hittade en fyrklöver på ängen idag.
Jag har önskat mig något, gör det ni också!!!




 
Gilla Gårdsbacken på facebook



Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199




You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))



2 kommentarer:

  1. Det är belamrat med lökar här också, men inte har vi odlat dem själva. Fisksoppa är gott och så enkelt att göra. Jag har ofta sill i min :D Idag ska det också bli fisk; stekt rödspätta med grönsaker och potatis.

    /Marcus

    SvaraRadera
  2. Hej Marcus!

    Sillsoppa hade jag aldrig hört talas om så jag var tvungen att googla på det. Hmmm, låter lite skumt... Får nog prova att tillaga det någongång. :))
    Stekt rödspätta däremot är gott! :))

    Kram!
    /P

    SvaraRadera