lördag 24 november 2012

En gammal symaskin i gjutjärn


Jag hade en gång en Hugin symaskin... den var av plast... den krånglade jämt... Jag lämnade den på återvinningsstationen... och saknar den, INTE!!!

Nu förtiden har jag en Husqvarna av modell... gammal! Den är i gjutjärn och väldigt rustik. Min mamma har en likadan, det är därför jag vet hur bra de är. Mamma har haft sin i många år, eller rättare sagt i väldigt många år! Hennes har aldrig krånglat! Tänk, vilka gardiner hon har sytt och vilka barnkläder hon har lagat. Och hennes Husqvarna symakin i gjutjärn går än i dag lika fint som den alltid har gjort.



Min fina gamla symaskin... <3

Jag hade turen och upptäckte, på Blocket, en precis likadan symaskin som mammas. Jag kastade mig på telefonen och ringde. Jag var övertygad att den redan skulle vara såld, då annonsen hade legat ute i flera dagar. Den var inte såld! Lyckliga mig! Jag betalade gladeligen fraktavgiften och den summa tjejen som sålde symaskinen ville ha, det var hennes mormor som hade haft den tidigare.



När jag sytt gardinerna till trapphallen hade jag tyg över...
Då fick jag en brilliant idé och sydde av det överblivna tyget, överdrag till våra fotöljer
som hundarna trivs att ligga i... till vårt förtret... :(( Nu har jag sytt överdrag till dem som
jag enkelt kan ta av och stoppa i tvättmaskinen... :))

Symskinen anlände till Gårdsbacken... fodralet var välskött och maskinen såg fin ut. Jag trädde den med tråd och tog en bit tyg och provsydde. Den sydde fint... tills dess att den högg fast och nålen gick av!!! Hmmm... jag bytte nål och sydde vidare... den sydde fint... tills dess att nästa nål gick av!!! Hmmmm, någonting stod inte rätt till. Danne hjälpte mig att smörja upp den men det hjälpte inte. Ledsen över att behöva konstatera att det kanske inte hade varit ett speciellt bra köp trots allt, så tänkte jag att jag skulle i alla fall kosta på den en riktig service.



Nya gardiner även till vardagsrummet

För dryga tusenlappen så fixade symaskinsservicemannen min fina gamla Husqvarna symakin i gjutjärn så att den numera är precis som ny. Symaskinsmannen hade skrivit på kvittot att maskinen nu var fullservad och i bästa tänkbara skick... "Var rädd om den" hade han dessutom lagt till... :))

Många gånger är det gamla, rustika, det allra bästa, tycker jag. Visserligen kan man inte sy en massa spaciga mönster och sånt på denna gamla Husqvarna... men jag behöver den bara till raksöm och zickzack och eventuellt ett och annat knapphål.



Nu är det fint i fönstren både in- och utvändigt... :))


Ta ut glädje i förskott!
Det enda som kan hända är
att du varit glad i onödan... :))
Läst på facebook




 

Gilla Gårdsbacken på facebook



Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199



About Champis




You people, who visit our blog and want some information about 
Champis -the herding rabbit,  Please write "Champis" in the box,
in the upper right corner of the page. and you will find information
 about this Big little rabbit  :))







3 kommentarer:

  1. Det där e en RIKTIG symaskin det!!! Husqvarna har alltid gjort bra maskiner. Å just de här gamla trotjänarna är som en riktigt bra arbetshäst. Tar du väl hand om den så jobbar den glatt med alla tänkbara göromål helt utan att gnälla. Din nya trotjänare är nästan lika bra som de gamla handtrampade symaskinerna, tuggar sig genom dubbla jeanstyg som om det vore papper:-). Så var rädd om den!!

    Jag har dock en modernare variant då jag sydde mycket på beställning förr om åren, men som krävde lite mer 'finkänsla'.
    ps: så fint du gjort ute/inne i huset.
    Kram på er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att man behöver en modernare maskin med fler finesser om man syr lite mer proffesionellt än vad jag gör... :))

      Jag tuffar mest på med raksöm och en och annan zickzacksöm, inte så mycket finkänsla här inte ;)

      Kram!
      /P

      Radera
    2. Men vännen, nog tycker jag att de där gardinerna och stolsöverdragen ser ut att ha en väldig massa finkänsla!-))

      Radera