lördag 9 februari 2013

Planerat illdåd med strösocker...


Så är dom alltså här i närheten igen... dom förba****de skogsmaskinerna!

Det händer varje vinter att dom absolut är tvungna att avverka just i vår närhet. I fjol vinter var det nästan att det kom tårar ur mina ögon, när de avverkade en stor del av "vår" underbara trollskog där vi älskade att promenera. Den absolut vackraste av alla vackra skogar försvann på ett par tre dagar, för fort går det när de går fram, skogsmaskinerna...



Träd ligger fällda till höger och vänster...

Sommaren som var försökte vi hitta åt stigen vi alltid gick, genom den skog som idag är ett minne blott, men det var tji omöjligt att hitta åt den, trots att det tidigare var en bred, välgådd stig. Och ingenting kan man göra åt saken heller... Eller det kanske man kan... Det är här min eventuella kriminella bana kommer in. Vad tror ni om socker i tanken på dessa skogsmaskiner? Om jag tassar ut någon natt i snöväder, så jag inte lämnar några spår, och häller i ett par kilo strösocker i tankarna på dom. Så fort jag hör eller ser en skogsmaskin inom en mils radie från Gårdsbacken, så tassar jag ut med strösockerpaket under armen... Och hör ni... jag skulle vara jättetacksam om ni inte berättade att det var jag... jag tror inte jag skulle trivas i fängelset...



Jag har laddat med ammunition... ;))

Igår gick Danne och jag på en liten spanrunda och försökte få en överblick på hur mycket de avverkar den här gången. Vi blev glada när vi upptäckte att de kört iväg med baracken som alltid är det första tecknet på att träd kommer att fällas. De ställer upp sin fikabarack och sedan kommer dom, skotare, skördare och allt vad de nu kallas... Den här gången var det inte så farligt mycket avverkat som tur var, de hade mest farit runt och gallrat och högen av träd som de kört ihop var inte så stor... :))



Danne och jag går tillsammans med hundarna
och kollar hur mycket de har avverkat...

Vi träffade på en av de skyldiga på vägen tillbaka... Han berättade att de gallrat färdigt och jag frågade ut honom om vidare planer och självklart så svarade han att de kommer tillbaka... :((  Faaan!!!



Tänk att all vacker gammal skog måste tas ner,
jag fäller en tår för varje träd som dom fäller!!!




Gårdsbacken
Paula Lundberg & Dan Westman
# +46 706597199




4 kommentarer:

  1. That is very distressing! Where I grew up many forests were cut down for strip mining (for coal) on the mountains around our village. They were careful to reforest but of course it takes a long time for the trees to grow...

    I certainly hope you don't end up in jail...the slammer...the pen...the joint...the "big house"...up the river...but I would send you a cake with a file in it like they did in the gangster movies. This is where the Urban Dictionary definition of "rumpisse" comes to mind...

    Vive le résistance!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Kelly, my dear friend <3

      I'm so glad that I can count on you. Please be prepared with that file if I need it... ;))

      It feels like that "rumpnisse" thing is following me... :))

      Stor kram!
      /P

      Radera
  2. tur att vi inte äger skog i närheten av Gårdsbacken ;-)
    skulle de komma tillbaka och avverka eller gallra? det är ju en viss skillnad...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Både och, om jag fattade mannen rätt...

      Jag är medveten om att det måste både avverkas och gallras, men det känns som om de är precis överallt med sina maskiner och mer och mer underbar gammal skog försvinner. Men som allt annat handlar det om pengar, blir skogen för gammal blir den värdelös, och gallringen gör ju att träden växer mycket fortare.
      Som tur är har vi en sjö, som ligger en bit från där vi bor. Den ligger ganska högt upp på berget och är ett representationsvatten för skogsbolaget. Där får de inte avverka så att det syns från sjön, och det är en stor sjö. Tack och lov för sådana gamla bestämmelser... :)) Fler sånna, tack!
      Å andra sidan är jag själv en bidragande orsak till att träd avverkas i sådan rask takt... papper, till exempel används ju i alla möjliga former... dagligen :(
      Kanske man skulle börja torka sig med tummen ;)

      Kram!
      /P

      Radera