måndag 4 mars 2013

Helt fräckt kopierat...


Idag har jag valt att helt fräckt knycka ett inlägg från en annan blogg. Jag gör det av den enkla anledningen att jag inte skulle ha skrivit det bättre själv... Inlägget är skrivet av en av våra valpköpare, till Gårdsbackens Knockando, Rebecca Crosson, och jag behöver väl inte tillägga att vi är stolta över henne...



ETIK I VALLNING


Gårdsbackens Knockando, foto: Rebecca Crosson


Så här skriver Rebecca på sin blogg...
"I förrgår tog jag och Billy oss ut till fåren och förflyttade lite. Inte för att stimulera men för att träna lydnad i vallningen. Jag visar min pondus och styrka genom att vara en stark ledare. Jag använder aldrig fysiskt våld och jag skrämmer aldrig honom. Jag kan dock höja min röst när jag ser att han kan ställa till någonting med fåren. Men ju mer röst jag använder ju mindre hör han, alltså stör jag så lite som möjligt. Han har ingen chans att utveckla sin djurkänsla om jag hämmar honom.

Det absolut viktigaste i vallningen är att fåren inte far illa! För mig är meningen med vallningen att jag och hunden tillsammans ska förflytta fåren smidigt, respektabelt och stressfritt. Det är en konst att valla.

När det kommer till träningen av vallhund har jag valt att inte utöva härskartekniker på min hund då det är fel. Måste man slå sin hund eller som vissa säger ”plocka ner hunden” för att få den till lydnad och ”i hand” då har man handlat oetiskt. När jag skriver slå så menar jag att vara fysisk mot sin hund, det kan vara tex greppningar, slag med käpp/spö/flaska, sparkar mm. Vissa tränare menar att hunden MÅSTE visa lydnad för att inte skada/stressa fåren. Mitt svar är; nej hunden ska inte skada fåren men då kanske man har gått för snabbt fram baserat på hundens beteende. Jag fick tips en gång att man kunde daska till hunden om han la sig rakt mot fåren.

Är det etiskt korrekt att bruka fysiskt våld mot hunden för att ”få den i hand”? Frågan är främst riktad till vallhundsmänniskor då det tydligt finns en tolerans till detta."

Länk till Rebeccas blogg; Här!




Svaret på din fråga Rebecca är, NEJ!





Gårdsbacken
Paula Lundberg & Dan Westman
# +46 706597199





2 kommentarer:

  1. I also say, nej, Paula!

    Although I don't know anything about dog training beyond the basics, I do know that border collies remember how they are treated, and respond accordingly. If they are treated kindly, they remember that. If they are treated harshly, they remember that. For example, it took so long for Matty to not be scared by even an annoyed tone of voice. Around here, "Kitty! Get off table!" is as bad as it gets, but even now he slinks away at that, having been so mistreated before he was rescued. Also, Patch and Data were badly frightened by a really naughty little boy when they were pups (he waited behind a bush as we approached on a walk and then jumped out, screaming at the tops of his lungs) and they were afraid of children for several years. It took a great deal of patience and a lot of sweet, well behaved children to teach them otherwise.

    So, border collies, who are certainly intelligent and willing enough to learn anything, do not need harsh physical or vocal behavior toward them.

    That's my "two cents"! K.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Thank you Kelly för your wise words.

      A dog are not allowed to hurt you, WAY should you, as a human, be allowed to hurt them???
      That doesn't make sence to me at all!

      Many hugs!
      /P

      Radera