lördag 23 mars 2013

Vilda djur ska vara vilda!


Ibland har vi tama rävar i byn  på grund av att de är så oemotståndligt söta för människor så de kan inte låta bli att mata dem. Rävarna blir så tama att det inte går att schasa iväg dem. De tittar knappt upp trots att jag klappar händer och tjoar och tjimmar...

Det är inte speciellt trevligt när man har höns och gäss på gården. Förr eller senare slår räven till och den är verkligen "listig som en räv" och slår till när man minst anar... Det har faktiskt hänt att en räv passerat Danne och mig på en meters avstånd, gäspandes och väg in i lagårn, in till hönsen...



Den här räven passerade vi på vår promenad med hundarna efter byvägen!!!

Alla vilda djur ska vara vilda. Björnar som letar sig in i samhällen och rotar i soptunnor måste tyvärr krasst nog skjutas bort, annars blir dessa björnars avkommor orädda för männsikor och kommer att leta sig ännu närmare våra samhällen, och eftersom det är ett så farligt rovdjur så kan vi inte leva sida vid sida...

Ser jag ett rådjur närma sig vår gård brukar jag gå ut och klappa händer och markera att jag inte vill att den ska komma närmare, jag vill att den ska vara skygg. Den ska vara reserverad och stanna upp när den hör oss människor, den får gärna springa till skogs...

Min mening är inte att låta negativ till vilda djur, till björnar eller till vargar, jag vill inget hellre än att de ska få finnas i vår natur, men de måste vara skygga och hålla sig långt inne i "skogen". Så jag ber er, tänk på att skrämma iväg de vilda djuren om de kommer för nära... (lite försiktig kan ni dock vara om det kommer en björn... :)) och mata dem absolut INTE!




Gårdsbacken
Paula Lundberg & Dan Westman
# +46 706597199





2 kommentarer:

  1. Vilken otroligt fin bild på en mycket välmående Mickel!! Men verkligen synd att han e så oskygg, en fräck liten gynnare. Vilda djur SKA vara just vilda o skygga. De som 'matar in' vilda djur förstår inte att de på ett lr annat sätt förkortar livet på dem. ALLT större än ekorrar MÅSTE hållas vilda och på betryggande avstånd. Jag håller fullständigt med dig i ditt inläggg! Kram på er

    SvaraRadera
    Svar


    1. Vad bra att du håller med... :))
      Tillsammans är vi starka ;)

      Jag går ytters sällan på djurparker nu sedan jag blivit vuxen, jag blir så beklämd när jag ser vilda djur i inhängnad. Vad otroligt tanklöst av oss människor att lägga varghängnet på andra sidan om "barnens djurpark" med små killingar och kaniner...
      Det finns inga ord!

      Kram!
      /P

      Radera