söndag 7 april 2013

Ser ni hönan?


Sorry, ni som tittar in för att kolla på gulliga valpbilder...
Jag måste få sticka emellan med ett par bilder från hönshuset...:))


När jag gick in till hönsen idag för att plocka ägg så tyckte jag att Harry såg lite underlig ut... Han såg ut att ha mer fjäderdräkt än han brukar på undersidan som, Hmmm, jag stod länge och tittade på honom och han stod alldeles stilla och tittade på mig, tills de gråa fjärdrarna under honom började röra på sig...



Harry med ovanligt mycket fjädrar under sig...

...och en höna tittade fram. Nu pratar vi inte parning, nänemen, hon hade som bara gått och ställt sig där under honom. Jag har sett beteendet förut men vet inte vad det beror på. Om någon kunnig hönsmännsiska läser detta och vet varför dom gör så här, så berätta gärna för mig... 



Efter en lång stund börjar de gråa fjädrarna under Harry röra på sig...



Gårdsbacken
Paula Lundberg & Dan Westman
# +46 706597199



5 kommentarer:

  1. Ha ha tagen på bar gärning. Kanske provade de varandras 'kläder' eller så var det hönsens sätt att kramas och mysa en stund:-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hångla, menar du? ;))

      Kan vara någon form av ömhetsbevis från hönsens sida, hon vill visa att hon tycker väldigt mycket om sin tupp, eller nått sånt. Jag såg det en gång förut när en av ungtupparna höll på att ta över hönsflocken och vår gammeltupp vid det tillfället fick dra sig tillbaka. Han började ställa sig mer och mer i ett hörn och såg ut att ha tappat livsgnistan. Så sålde vi ungtuppen, som fick en egen flock med höns och vår gammeltupp fick tillbaka sina hönor... Vid det tillfället var det flera av hönsen som nästan kröp in i skinnet på honom. Han var en mycket snäll och omtyckt tupp. Något liknande som denna hönan gjorde...

      Kram!
      /P

      Radera
  2. Vår höna kryper jämt under tuppen på det viset, jag tror att hon sitter där och sover...??
    Jag kan nämna också att hon alltid sover "skavfötters" ;-)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. :))
      Och då är ju den hönan från Gårdsbackens genbank...:))

      Något i generna kanske?

      Det där med "skavfötters" låter ännu mer udda, bild på detta? ;)

      Kram!
      /P




      Radera