torsdag 26 september 2013

Äntligen är veden klar!!!


Veden är kapad, kluven och staplad och pelargonerna är utbytta mot ljung, nu kan det få snöa... :))


Veden är äntligen klar, tro ni inte att jag var tvungen att tappa en vedklabbe
precis på stortånageln, oboj, vad det gjorde ont!!! Blånagel på beställning...


Nääääjjj!!! Vad säger jag? Jag vill verkligen inte att det ska komma snö redan, vi har massor kvar att göra här på Gårdsbacken innan det får bli vinter... :))



Jag har planerat över pelargonerna i krukor och förvarar dem nu i förrådet
under vintern... Ses till våren... :))


Idag har jag i alla fall haft en underbar hemmadag... Jag har städat bort på vedbacken, krattat och gjort snyggt. Jag har tagit upp det sista från trädgårdslandet, morötterna och löken, nu har jag endast lämnat lite sallad och persilja. Jag har spadvänt alla trädgårdsland och pratat med daggmaskarna att de ska göra ett bra jobb under hösten och vintern... :))



Latjolajman har blivit trött, efter all stjälp i trädgårdlandet... :))


Vi är lika smutsiga, Lime och jag... :))


Konstigt att jag aldrig lär mig... Jag tror att jag kan trippa på tå och smyga in
med skorna på, det är klart att jag drar in smuts...!!! På köksgolvet... :(


Gässen får vara lösa i trädgården nu på hösten och de har härliga dagar. Lime har lärt sig att gå omvägar för dem och de respekterar varandra bra. Gässen är så nyfikna av sig och även lite sällskapssjuka, de vill gärna vara där jag är...



Gässen måste alltid "smaka på" saker för att ta reda på vad det är för någonting...


Det känns i luften att snön kryper närmare och jag hör lite rapporter på radion om att det snöat på vissa ställen i landet. Den här tiden på året har sin tjusning den också. Efter vår intensiva sommar så städar vi upp på gården och förbereder oss på vår ankommande vinter. Jag får en behaglig känsla i kroppen när jag ser vårt välfyllda vedförråd och jag vet att vi inte kommer att behöva frysa i vinter. Jag får samma behagliga känsla i kroppen när jag bär ner lök, morötter och andra grönsaker till jordkällaren. Det är någonting som ger mig ett välbefinnande av dessa göromål... <3



Finaste Famen... <3


Fame får vara ute tillsammas med mig litegrann, jag försöker se till så att hon inte överanstränger sig. Jag får hålla Lime ifrån henne så gott det går... hon vill annars leka med mamsen hela tiden... :)) Fame börjar nu äntligen få fin päls igen, hon är så blank och fin!!!


 
Må så gott, kära vänner!!!



Kontakta Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com


9 kommentarer:

  1. Fame är mycket blank, så bra! Jag är glad hon är bättre.

    Way to go, smutsiga flicker (flickar?)! You and Lime are helping to prepare the farm for winter. I can see how that would be very satisfying work. That's an excellent woodpile! We don't often light a fire in the fireplace - I think we even still have some of our Y2K firewood!

    Stor kram frän regnig strand! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du bryr dig om Fame.

      Way to go, smutsiga flickOr...!!!

      en flicka, flera flickor
      en pojke, flera pojkar

      den speciella flickan
      den specielle pojken

      de flickorna
      de pojkarna

      easy!!! ;)

      Kram och lycka till!!

      Trist med regnig strand :(

      /Paula

      Radera
  2. Flitens halogenlampa lyser som vanligt! Förstår att ni får plats med mycket ved då ni slår in dem slägga ;-)) Jag e glad att Ica och Willys tar så väl hand om mina trädgårdsland för så mycket tid och ORK har jag inte som du. Du e verkligen jätteduktig!

    Härligt att Fame e på bättringsvägen och hon är verkligen mycket blank o fin, men hon ser lite ledsen ut.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag tror att Fame är lite ledsen faktiskt...
      Hon saknar husses och hennes vallningpass. Vi försöker att aktivera henne så att inte hennes dagar ska vara för tråkiga, men vi måste fortfarande hålla henne i stillhet. Hon är husses hund mer än någonsin... :))

      Kram!
      /Paula

      Radera
  3. Hurray, Fame looks very good! I hope that she has no fever.

    Timea & family

    SvaraRadera
    Svar
    1. Everything looks good so far with Fame. She's got no fever, but she still eating medicin. Next week we are going to the veterinary again to take an x-ray on her lungs. Please, help us to keep our fingers krossed...

      Have a great weekend!
      Kram!
      /Paula

      Radera
  4. Of course! We send our best wishes.

    Thank you, you too!

    Kram,
    Timea

    SvaraRadera
  5. Länge sedan jag tittade in här nu och sa något. Som jag minns det, alltid lika trevligt!
    Hälsningar Åsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Trevligt att höra ifrån dig igen. Hoppas allt är bra! Om jag kommer ihåg rätt så hade du en kull kaninungar på gång, hur gick det?
      Kram!
      /Paula

      Radera