söndag 29 september 2013

Limpan


Lime blir i dagarna ett halvt år gammal...

Tänk att det var ett halvår sedan Danne lyfte på Fame svans där i vår vardagsrumssoffa och la sina ögon på Lime för allra första gången. Vilken entré hon gjorde!!!



Här ligger Lime och är nöjd med sig själv... Hon har nämligen lyckats dra med
sig min gummistövel, genom hela nedervåningen, uppför trappen, in i sovrummet
och nu ligger hon här bredvid mig...


Anledningen till att hon fick namnet Lime var att jag skämtade med Danne när vi funderade på namn till henne. Jag frågade vad han tyckte om Ceris. Ceris är nämligen en av mina favoritfärger... :)) Danne protesterade såklart med detsamma och sa att det namnförslaget hamnade direkt i papperskorgen utan betänkligheter... Nåväl... Men Lime då? fortsatte jag. Limegrönt är en annan färg som jag rådiggar... :)) Danne klurade lite och tyckte också att det var ett helt okej namn...



Kom ni ihåg ljungen som jag precis planterat? Ett halvt år gammal har Lime
fortfarande inte vuxit ifrån busstrecken...


Så vi bestämde att Lime fick hon heta men vad vi inte tänkte på är att Fame och Lime är väldigt lika i tonfallet och Fame kommer alltid när vi ropar på Lime. Under sommaren har vi testat lite olika varianter av smeknamn till Lime som inte ska låta för lika Fame. En god vän föreslog Limpan och det är nog det jag kallar henne mest för tillfället, men hallo... Hur konstigt låter det inte att ropa på en Limpa???


Inte kan man väl göra inkallning på en limpa???


Så nu mina kära läsare, tänkte jag höra om ni kan klura ut något smeknamn till Lime, som vi kan kalla henne för, något som inte låter lika Fame...  Kärt barn har många namn!!!

Vi brukar kalla henne;
Liman
Lajtolajman
Limpan
Limpiss... Hhmmm???

Som ni märker... Inget av dessa är speciellt bra. Jag sätter min tilltro till er istället, kom jättegärna med förslag, jag tackar på förhand!!!


Kontakta Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com





20 kommentarer:

  1. Hmmm....I still like the idea of "Sophie" since she was born on the sofa...

    You are right, our beloved furry ones have many names. Matty is Mr. Matty, Mr. Puppy, Blue Dog, and his Christian name of Mathesar when he is being obstinate. Bright Spot is Kitty, Kit Kit, Yellow Dog :)
    and Ginger Cat or the Ginger bloke. Hank is Hanksta, Hanksta the Gangsta, Cow Horse, Paint Pony and Boo.

    Who knows how these come about, but all are with great affection!

    Stor kramar! K.

    SvaraRadera
  2. här kommer några förslag från Millas familj (Milla hurrar åt alla bustag, LIme har varit läraktig! hon önskar att hon vore valp igen..!)
    Lima
    Slime (efter den där gröna geggamojan som var så populär för några år sen)
    Marzipan
    Princessan (som i Princesstårta)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske rent av ska kalla henne Marsipantårtan, dom är ju limefärgade och fina... Å andra sidan blir det kanske lite som LImpan... :))

      Radera
  3. ett till förslag från Dinnkat:
    Lymmel

    SvaraRadera
  4. Dajm..., är brun o "go" som Lime, o rimmar på Lime
    Ha de bra/ Arne

    SvaraRadera
  5. Hej
    Vilka härliga problem.
    Föreslår Lili, kan uttalas som det står eller Lailai.
    Limmis eller Laimis kan också funka.
    Hälsningar från Skåne

    SvaraRadera
  6. Limpan var skojigt namn. Skåneförslaget på Lailai var mycket fint:-)
    Jag hade tänkt föreslå Limerick för det innehåller namnet LIME men kanske det passar bättre på en kille?? Kram

    SvaraRadera
  7. Gräjters!!!

    Tack så här långt för alla superbra smeknamnsförslag... Jag har gått omkring idag och kallat henne Li, vilket jag tycker är ett mycket bra förslag. Hon lyssnar ganska bra på det redan.
    Jag gillar också Lili och Lailai, men det sistnämnda kanske man kortar till bara Lai.
    Det är så bra med ett riktigt kort namn när man vallar med sin hund...
    Kom gärna med fler förslag om ni kommer på något... Jag testar ett namn om dagen och troligtvis kommer Lime att vara alldeles snurrig innan veckan är över och vi har bestämt vilket smeknamn hon kommer att få... :))

    Kramar till alla, ni är bara bäst!
    /Paula

    SvaraRadera
    Svar
    1. då blir det kanske Miss Li då?? :-) Kjerstin

      Radera
  8. I think her grandmother's genes are working:)

    Limpan sounds good (for my hungarian ears).

    Kram!

    Timea

    SvaraRadera
  9. Laijban eller Lima kanske........

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Liten skulle jag ha kallat henne :-)
    Mvh Camilla

    SvaraRadera
  11. Four undrar varför man inte kan heta Limpan? Det är väl ett bra namn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite fånigt att ropa efter en limpa, dock ;)
      Å andra sidan är hon lite lik en limpa i kroppformen.
      Förmodar att Four har vuxit en del sen vi såg honom sist. Det ska bli så kul att ses igen efter vinteruppehållet... :)) Detsamma tycker Limpan!!!

      Radera
  12. Måste vara en mening med just "Limpan" - hennes fars farmor Min kallas bl.a. för just Limpan <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cima!

      Wow, vilket sammanträffande... Annars har man lätt kunnat tro att hon var den första hunden i världshistorien som kallats för Limpan... ;)) Det var trevlig kuriosa!!!
      Vi får nog fortsätta kalla henne det :))

      Kram!
      /Paula

      Radera
    2. Four har en kompis till som kallas Limpan så ni är inte ensamma i världen om att ropa på en Limpa :-)
      /Ewa

      Radera
  13. Här kommer flera förslag från Dinnkats matte - de sista tror hon:
    LIzz, LIzzie eller Bliss (=fullsttändig lycka, salighet enligt ordboken - inte så dumt eller hur?)

    SvaraRadera
  14. Jag har sagt att jag vill ha en brun tik som heter Daim. Rimmar på lime;) Annars gillar jag Li och störtdiggar även Limpan :P

    SvaraRadera