torsdag 24 oktober 2013

Rappakalja...


Dagens inlägg blir lite eljest...

Jag kommer nämligen inte att lägga ut några bilder idag, trots att jag fotade urfina dimmiga bilder på kvällspromenaden med hundarna. Luften är väldigt fuktig för tillfället, så när solen är på väg att gå ner så lägger sig en slöja av dimma över sjön och det blir vackert. Jag frågade hundarna om ville ta en promenad med mig utöver storåkern och ner till sjön och ingen av dem tackade nej... så jag tog hundarna och kameran med mig och lyckades få några fina bilder, med magisk dimma... :))

Saken är den att vi håller på att installera en ny hårddisk, med lite nya program varvid mitt gamla fotoredigeringsprogram i samma veva rasar ihop... troligtvis utbränt... ;)) Så jag hoppas och tror att vi under helgen kommer att få ordning på prylarna. Ni ser väl om jag dyker upp igen, eller... :))

Jag har lite planer på att eventuellt förändra min blogg lite... Jag är jätteglad över att ni inte tröttnat på mig ännu, trots att bloggen sett likadan ut ett par år nu. Har funderingar på att skaffa en egen domän med webbhotell. Vi får se vad som händer... En ny hårddisk med mer plats för bilder blir en bra början.

Jag fortsätter med lite rappakalja:
Vi börjar bli klara med förberedelserna inför vintern på Gårdsbacken. Idag hämtade vi hem sista lasset torrhö och imorgon ska vi åka och hämta hem Herr Larsson... Årets bagge på gården. En flott gentleman, renrasig pälsbagge, ska få äran att kurtisera bland Gårdsbackens fårtanter... Vi kommer att planera vår lamning lite senare än vi brukar, men det ska bli skoj att ha lamm igen, i våras gjorde vi det lätt för oss, betäckte inga tackor och koncentrerade oss på valparna istället. Men visst saknade vi de små söta lammen som brukar få springa fritt på gården.

Champis, still going strong, och jag tycker mycket om honom. Han har fått flytta in i lagårn, men jag bär ut honom varje dag när vädret tillåter. Jag skämmer bort honom med godsaker alla kategorier, morötter, brödkanter, kaningodis och annat gott och han kommer alltid till mig när jag visar mig. Kaninfröken på gården har ännu inte fått träffa Champis personligen, men dagen närmar sig... Hon börjar bli väldigt hemmastadd och idag fick jag mig ett gott skratt och tänkte att Champis och hon kommer att passa perfekt ihop, hon skulle nämligen absolut in till Champis och hans hönskamrater... Jag fick ställa ett stort bord för grinden , annars skulle hon ha tagit sig in till dem. Champis signum är ju att han inte går att stänga in, utbrytarkungen himself... :)) Blir spännande att se hur deras bäbisar blir... Längtar efter dem... <3

Hönsen är fortfarande ute i sin utegård, några av dem har fått flytta med Champis in i lagårn för att hålla honom sällskap med de flesta är fortfarande ute. Jag stänger in dem för natten visserligen. Vi har haft några varma fina höstdagar och då tycker jag om att hönsen får vara ute... stallperioden är nog lång ändå. Sommarens kycklingar har blivit ganska stora nu, och mellantupparna har precis, i dagarna, börjat gala. Deras första galningar låter så roliga, som en krystning ungefär... :))

Gässen får vara ute i trädgården på dagarna. Det tycker de om. De går och noppar i gräset och håller gräsmattan kort och snygg. På nätterna stänger jag in dem i natthagen i skogen bakom lagårn och sätter ström på stängslet för att skydda dem mot räven. Jag måste vingklippa dem, deras vingar har vuxit ut helt, så om de vill kan de flyga iväg, men de trivs på gården och stannar hos oss.

Hundarna är underbara! Lime har vuxit och blivit så stor... Hon är en glad och positiv valp och hon tror gott om allt och alla. En fantastisk egenskap på en valp! Hon är mycket sällskapssjuk och vill alltid vara nära mig, men visst hittar hon på små hyss ibland också, hon är ju inte mormors dotterdotter för intet... :)) Fame har repat sig bra efter sjukdomen men är långt ifrån sitt forna sig konditionsmässigt... Hon får alltid följa med på promenader och Danne har börjat valla lite med henne igen. Gimmie är som vanligt "sin egen" och hittar alltid på något annorlunda... ;))

Vi har börjat träna Lime lite i vallning. Eftersom hon är så ung så ställer vi inte några stora krav på henne. Hon får träffa på får en till två gånger i veckan och hon gillar det starkt. Hon är helt klart tänd och vi gillar det vi ser. Hon blir förmodligen en vallhundstyp som vi gillar... :)) I övrigt så har vi kört igång lite vallningsträning här på gården. Vi har ju så fantastiskt bra möjligheter, med vår träningshage, våra väl invalllade får och vårt intresse och vår rutin med fårvallning. Vi hoppas kunna utveckla detta mer i framtiden, då vi har alla möjligheter...!!! Så häng med oss i framtiden också, alla hundvänner... Så får vi se vad vi hittar på, här på Gårdsbacken... ;))

Jag kommer att fortsätta blogga för Granngården framöver... och detta är jag väldigt tillfreds med, då jag verkligen kan förlika mig med deras produkter. Vi är såklart stamkunder där och tycker mycket om deras produkter och att deras ledord är jordnära passar Gårdsbacken klockrent... !!! Jag gillar deras sida Grannlivsbloggen, som är relativt nystartad... Den är fin och den kommer att bli suverän, med tiden!!!

Historien om Champis är unik och jag vill så gärna rida vidare på den vågen... Champis har sin fanclub med fans runtom i världen. Eftersom han är en sådan unik liten kanin så känner jag att jag måste dela med mig av hans liv och hans unika egenskaper till alla som vill lyssna... Till alla er som undrar... jag jobbar på det... Jag kommer att dela med mig!!! I dagarna fick vi till exempel mejl ifrån Cesar Millan som använder och vill fortsätta använda filmen med Champis i sina föreläsningar runt om i världen... Det är STORT!!!

Och till Er kära läsare, ni som orkat läsa ända hit... Jag är så tacksam för att ni vill läsa det jag skriver. Jag vill så gärna att ni ska känna er delaktiga bland Gårdsbackens djur och vårt arbete i och kring gården. Jag försöker att hålla mig till att berätta om djuren, naturen, vallningen och hoppas att ni känner min glädje få bo på Gårdsbacken...  Ibland skriver jag om saker som berör mig, som människans grymhet att fixera grisar i små burar, där de inte kan röra sig... GRYMT!!!

Vårt vansinniga beteende att köpa på tok för mycket mat, mer än vi förbrukar... Jag vill att vi ska bli "MATSMARTA" och bara handla det vi förbrukar, jag kommer säkert att återkomma i den frågan.

Jag vill också att ni ska sluta använda "deo rolloner", de behövs inte... Vi börjar använda dessa, blir beroende och måste rolla, jag slutade, det var svårt, men det gick... som ett nikotinberoende skulle jag vilja säga!!! Aluminium i vissa roll-oner är bröstcancerframkallande. Testa, SLUTA ANVÄNDA ROLL ON!!! Det går!!! Man kanske får tvätta sig lite oftare under armarna den första tiden, men efter en tid så klarar man sig "just fine" utan. Våga prova!!! Dessutom så förstör man inga kläder med fula färgförändringar på kläderna under armarna.

Dessutom så önskar jag att människan respekterade djuren!!! De har också känslor och rätt till vår jord lika väl som vi har. Till exempel har en liten kyckling känslor som alla oss andra, de är busiga, frusna, rädda, glada, hungriga och så vidare som alla vi andra!!!

Tveka inte att lämna en kommentar på Gårdsbackens blogg... Jag vill att ni också ska vara delaktiga!!! Jag skulle önska att vi kunde göra Gårdsbackens blogg tillsammans!!!

 
Var rädda om varandra och andra!!!


Kontakta Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com






8 kommentarer:

  1. tycker att det här inlägget precis som alla andra inlägg från dig, korta eller långa var väldigt bra :)
    och det går verkligen inte att missa att du älskar din gård :) /kram ulrika

    SvaraRadera
    Svar

    1. Vad snäll du är Ulrika... :))

      Kram!
      /Paula

      Radera
  2. Fantastiskt innehållsrik och omväxlande blogg du har, så rolig att läsa även för oss som inte är "i branschen"! Du kan konsten att skriva medryckande! Tack för att vi får hänga med på ett hörn i vardagslivet! Kram! /monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica!

      Vad roligt att höra!
      Och jag vill gärna ha läsare som inte lever som vi gör på Gårdsbacken, jag vill gärna dela mig mig av djuren och naturen till Er som inte har det i Er vardag. Ni får helt enkelt låna lite av oss... :))

      Tack för att ni vill hänga med!!!

      Kram!
      /Paula

      Radera
  3. It's always nice to read your blog! Wish you all a great weekend :-) Hug! Nastassja

    SvaraRadera
    Svar

    1. Sweet and kind Nastassja!

      Thank you very much, we wich the same to you.

      Kram!
      /Paula

      Radera
  4. Always good to hear an update from you! I hope that Mr. Larsson is popular with the girls and you get some sweet lambikins in the spring.

    Good luck with the new hard drive! I think Jer has massive amounts of memory on our network and the backup system is powerful, too. This makes it sound like I know anything about it, but I really don't!

    Ha en trevlig helg, min vänner! K.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Mr Larsson has now arrived to the farm and he looks really good. We haven't put him out to the ewes yet, he share room in the barn with Champis fiance for the moment. She became very happy to get some company. I promice to make a post regarding Mr Larsson real soon... :))

      I hope we get the time this weekend to change the computer, we should have done that a long time ago and I hope everything's gonne work out fine, otherwise you wont hear from me again... That would be awful... for ME!!! :(

      Trevlig helg du också, vännen!
      Kram!
      /Paula

      Radera