söndag 22 december 2013

Julstädat hos djuren i lagårn...


Nu har alla djuren fått det lite extra rent och fint i lagårn...


Här har hönsen fått det julstädat och jag har ställt in en låda höngröt åt dem.
Observera Champis som tagit plats i sandbadet... :))

Vi har verkligen storstädat, både hos höns, kaniner, gäss och får. Självklart ska de få lite extra snyggt omkring sig de också, nu när det är jul. Hönshuset börjar jag med att sopa ordentligt så jag får allt damm som hönsen anger att ramla ner på golvet. Jag sopar väggar och tak, reden och värmelampor.


Hönsen har fått det rent och fint i sina reden... Nu bäddar de in sig...

Därefter rengör jag noggrant reden från gammalt spån och hö. Jag skrapar sittpinnar och uppe på redena rent från hönsskit. Jag tömmer ut sanden som är kvar i sandbadet för att byta ut det till ny och fräsch sand. Jag rengör fodertråg och vattenskålar och fyller på med nytt snäckskal och nytt foder. Allt spån och skit från golvet kastar jag ut genom gödselluckan och jag måste även skrapa golvet för att få det rent från hönsskit.


Champis har fått fint på sin plats också. Här älskar han att sitta och ha koll på
höns. Ni ser även hans lilla hål in till hönsen, bakom honom!!!

När allt damm och all hönsskit är väck så spånar jag med nytt spån i reden och på golvet, därefter lägger jag in nytt fint torrhö i redena. Nu börjar det bli väldigt fint i hönshuset och hönsen och tupparna sitter och tvättar frenetiskt sina fjädrar. De känner att det blir rent och fint omkring dem så då brukar de alltid själva också börja tvätta sig och göra sig fina.


Idag har Champis mest hängt med fåren... medan vi städat lagårn...

När det var rent och fint i hönshuset så fortsatte vi städa i fårhuset, Vi borstade damm här också då hönsen dammar ganska bra. Jag torkade hyllor och fodertunnor och sopade golvet noggrant... Vi har hängt upp en adventsstjärna både i hönshuset och fårstallet. De ska ha lite adventsfint de också...


Självklart har fåren en adventsstjärna de också... :))

Champis har en egen hörna i fårstallet också där han har sin jättefina klätterställning och utfodringsplats, den hörnan blev också fint julstädad. Gässen fick storstädat medan de fick spatsera ute på gården. Vi brukar försöka ha dem ute så mycket det bara går, så att de kan få sträcka på sina vingar och få dagsljus. Det blir också väldigt smutsigt i deras box om de bara går inne, då måste man städa åt dem ganska ofta. Men idag städade vi åt dem lite extra noggrant...

Hope fick så klart också städat. Nu ser det jättefint i lagårn och det känns jättebra!!! Det är väldigt viktigt för oss att även djuren har det rent och fint och får lite extra gott så här i juletider. Då skämmer vi bort dem lite extra... ;))

Fame har det inte heller så illa... Jag hade köpt en fleecefilt på Ikea för en tia samt en liten söt kudde, så för sju kronor som jag gav Fame i hennes korg. Hon tycker redan mycket om dem, filten och kudden och hon kan verkligen konsten att göra det skönt för sig... :))


Fame har det mysigt med ny filt och kudde... :))

Så nu är det så fint hos djuren och det känns riktigt bra att veta att de också får en fin jul!!!


Kontakta Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com






9 kommentarer:

  1. Åh så fint ni har det hos djuren. Det finns faktisk många människor här på jorden, som inte har det lika bra, som era djur, vi får hoppas, att de också får en bra jul.
    Du får verkligen gjort någonting, när du sätter igång. Jag känner igen mig i dig.
    Hälsa till alla de lyckliga djur med hopp om, att många andra djur också har det bra. Du vet, att om det finns reinkarnation, så vill jag komma tillbaka som ett djur på Gårdsbackan.
    Nu närmar det sig.
    Kram från ett pt soligt Danmark

    SvaraRadera
    Svar

    1. Du är så rar Gitte... :))
      Tack för snälla ord!

      Hoppas ni får en riktigt God Jul & Gott Nytt År!!!

      Kram!
      /Paula

      Radera
  2. Oj jag glömde, när jag så bilden från stallen, då kom jag ju att tänka på Jesusbarnet, hela familjen hade ju fått det kungligt hos er.
    Kram igen.

    SvaraRadera
  3. When the animals talk on Christmas Eve at midnight, Paula, they are going to say how much they love you and Danny and how very glad they are to be so clean and well cared for :)

    Big, warm 64 degree Fahrenheit hugs (yes, it's that warm here!) from all of us! K.

    SvaraRadera
    Svar

    1. That was nice said of you... <3

      Kramar till dig!

      Radera
  4. Åh, så fint ni har i er lagård! Har också julstädat, fast så fint som ni har, det får vi aldrig. Fast trivsamt har vi det ändå: Putte Kanin, stallkatterna Missan, Skrållan och Spräcklan samt minishettisarna Karat och Poppe. God jul och gott nytt år, samt tack för många trivsamma stunder vid din blogg! Även vi som bor i huset i stället för i lagårn önskar god jul...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack snälla du för vänliga ord!!!

      Vi önskar din och de dina en riktigt God Jul & Gott Nytt År!!!

      Kram!

      Radera