tisdag 1 april 2014

Grattis på ettårsdagen...


Idag har vi uppmärksammat alla valparna i Famekullen som fyller ett år.

Tänk att det var ett helt år sedan dessa sju småttingar kom till världen. Vi gick och väntade på att Fame skulle börja bädda och att vattnet skulle gå, då Danne kände någonting blött vid hans ben, där han satt i soffan med Fame vid sin sida. När han lyfter hennes svans så låg lilla Limpan där, liten, blöt och alldeles, alldeles underbart söt... :)


Lilla Limpan omringad av hennes kullsyskon... <3

Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera bloggen en tid och jag hoppas att ni inte tröttnar på att titta in. Det händer lite grejer på gården så när kvällen kommer är jag oftast så trött så jag stupar i säng. Bloggen har blivit lidande. Men som sagt fortsätt gärna att titta in, jag kanske bättrar mig, och om ni har Facebook så gilla gärna Gårdsbackens Facebooksida, hinner jag inte med bloggen så försöker jag lägga ut lite bilder där i alla fall. Idag har jag lagt ut en bild var ur hela kullen och önskat dem grattis på födelsedagen... :))




Lime, Goy, Ila och Jamie... <3

Dessutom har vi varit på resa. Vi har varit ända nere i Alingsås och Borås och fått träffa sex av sju ur Fames kull. Det var bara Oban som fattades oss. Ni kan förstå hur känslosamt det blev att få träffad dem alla!! Egentligen har jag massor jag vill berätta för er, men jag ska försöka fatta mig kort. Det hela började med att Danne och jag skulle representera vår vallhundsklubb, Angervallarna, på Svenska Vallhundsklubben årsmöte i Gränna. Gränna ligger ganska långt ner i landet, så när vi ändå var där nere så tänkte vi att vi kunde passa på att hälsa på några av våra valpar...


Här ansluter Lad till flocken, alla välkomnar honom... <3

Vi kontaktade Goys matte och Jamies matte, de enda två valpar som vi inte hade träffat sedan de lämnade Gårdsbacken åtta veckor gamla. De blev glada att vi skulle komma ner och välkomnade oss. Jamies gästvänliga husse och matte bjöd dessutom in; Toby, Ila och Lad med matte, vilket resulterade i att sex av kullens sju valpar fick träffas samtidigt...


Det var många som skulle nosas av när valparna möttes igen efter så lång tid...

Så vi anlände på fredagen till Goy med matte och fick se hur de bodde, vilka marker de promenerar i och så vidare. Jag har en tanke att jag ska lägga ut lite mera bilder från helgen i senare inlägg... Därefter åkte vi vidare tillsammans till Jamies familj i Fristad, nära Borås. Där möttes vi av Jamie och Ila... Lite synd dock att Lime nyligen har löpt så fastän jag var så gott som hundra säker på att hon löpt färdigt så kunde jag inte riktigt slappna av. Goy var väldigt intresserad av henne, hon doftade onekligen gott i en hanhunds nos i alla fall...


Här träffas Lad och Ila för första gången sedan de lämnade varandra vid åtta
veckors ålder... Jamie i bakgrunden... <3

Lad och Goy träffas, två stiliga pojkar... <3

Valparna var ystra och hoppade och skuttade och syntes väldigt glada över att få träffa varandra igen. Någon sa att hundar minns dofter från andra hundar i cirka två år, så de kände helt säkert igen varandra. När valparna hade fått bekanta sig så fick även Fame träffa dem alla. Hon visade tydligt att hon var äldst i gänget och markerade lite mot några som var väl påflugna, men inget överdrivet. Den ystra leken som hela valpgänget nyligen varit upptagna av dog ut och nu följde alla Fame som i ett lämmeltåg och där hon nosade där nosade de också. Då kom en liten tår ur mina ögon, jag såg framför mig valpkullen som liten som ständigt följde Fame och alltid såg upp till henne. Här var nu samma valpgäng, lika efterhängsna Fame som när de var små valpar...


Fina Fameflocken... <3

Under fredagen umgicks vi bara. Jag fann det mycket intressant att iaktta valparna och minnas hur de var som små och se beteenden som jag kände igen från när de var små och faktiskt så var där samma individer nu som då, skillnaden var att nu var de betydligt större i kroppsmassa... :)) Det värmde mitt hjärta, för där framför mina ögon så såg jag en flock med de allra finaste hundar, hundar som vi med vår uppfödning tagit fram och jag känner mig så stolt, jag hoppas med allt var jag är värd att de är friska så att vi kan fortsätta att avla på dessa underbara individer...


Vi tog en promenad med alla hundarna... <3

Helgen bestod av mycket bus, god mat för oss, promenader och vallning. På lördagen besökte vi Lisas Hundskola, där vi, käkade lunch och dessutom höll jag och Danne en teorilektion i vallning. Därefter stod praktisk vallning på schemat... Jag återkommer mer om det i ett senare inlägg.


Ett gäng med lyckliga Gårdsbackenhundar... <3

Anna och Felicia mitt i flocken...

Mycket spring i många ben... :))

Extra roligt var att valparnas "farbror" också var med på valpträffen. Fox kullbror Pax var med oss hela lördagen och det var väldigt roligt att träffa både honom och hans matte Jeanette. Pax visade sig vara en väldigt trevlig hane med många fina sidor. Det var intressant att se honom valla också. Jag lägger ut en bild på honom sen också.

Jag kommer att berätta mer och visa fler bilder sen.

Tack alla valpköpare för att ni ger våra valpar såna bra liv och att ni låter dem få utlopp av sin medfödda vallningsinstinkt. Det var mycket roligt att träffa alla igen...Vi är stolta över er alla... <3

gardsbacken@telia.com



11 kommentarer:

  1. Underbara foton <3
    Kramar från Anna och Lad

    SvaraRadera
    Svar

    1. Underbara bilder på underbara hundar... <3

      Kram!

      Radera
  2. Happy birthday to all the "puppies" and many, many happy returns of the day! What a wonderful bunch.

    Hugs, K.

    P.S. Laddie, my love!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you K...

      We arae gonna meet Laddie this weekend, I give him a hug from you... <3

      Kram!

      Radera
  3. så himla kul att se de alla, visst är oban norröver?
    ibland har man inte tid med allt man vill och då gäller det att prioritera och även om jag verkligen gillar denna blogg, så finns det ju viktigare saker för dig att göra om tiden inte finns ;)
    valpköparna kan inte ha fått några mer engagerade uppfödare heller enligt mig :)
    / kram, ulrika v

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Oban bor på en stor fårgård i Lövånger.

      Tack snälla du för vänliga ord.

      Ha en bra helg!

      Kram!

      Radera
  4. Vilken fest, tack för alla ljuvliga bilder och text också. Man känner ju de här hundarna, eftersom, man har läst och sett så mycket om dem. Det är verkligen så trevligt att ta del av, och du får ta allt jobbet. Jag vet att du njuter också. Nästa gång får ni köra lite längre söderut.
    Kram till alla fyrbenta och tvåbenta
    Ska ta mig samman och skicka mail.
    Gitte

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är så kul att du följer oss och alla valparna.

      Det mest rörande var att när vi släppte ut Fame bland alla valparna som sprang omkring som yra höns och busade för fullt tillsammans, så lugnade hela flocken ner sig märkbart och följde Fame som i ett lämmeltåg och där hon nosade där nosade dom... Det var starkt... <3

      Kram Vännen!

      Radera
  5. This is a topic that's near to my heart... Best wishes!
    Exactly where are your contact details though?


    my webpage: Louis Vuitton Sale

    SvaraRadera
  6. Så underbar utflykt ni verkar haft. Å så härligt med nästan hela familjen samlad <3 Men det e väl alltid så med 'familjemiddagar' alla kan tyvärr inte närvara. Alla ser dock ut att ha vuxit upp till mycket kloka fina hundar, och är mycket bildsköna!
    Jag rör mig inte så mycket i hundkretsar men e ni inte ganska unika vad gäller dessa underbara familje sammankomster ?!!! <3 Kram till ALLA

    SvaraRadera
  7. Vill tacka alla åter en gång för en fantastisk helg hos oss i lilla Fristad!!!!

    SvaraRadera