söndag 6 juli 2014

Dragit på pärern...


Vi satte vår potatis lite sent i år, det blev i alla fall en vecka senare än vi brukar sätta den.

Ett riktmärke brukar vara vid månadsskiftet maj-juni. Det kan visserligen komma några järnnätter vid den tidpunkten, men det gör inte så mycket då sättpotatisen inte är så känslig, den är ju under jord.



Vårt potatisland

Så nu var det dags att "dra på pärern", vi brukar göra det när blasten kommit upp en decimeter ungefär, och dessutom har det börjar komma upp lite ogräs, därav passar det också bra.

Trots att jag tycker att det har regnat en del så var det jättetorrt i pärlandet, och potatis vattnar man inte. Jo, jag måste bara berätta en liten rolig historia, jag kan ha berättat den förut...

Det var för något år sedan, vi hade besök av en kvinna som hade en Border Collie och hon vallade ute på åkern, en bit ifrån vårt potatisland... Hon hade även sitt femtonåriga barnbarn men kamrat med sig och de stod på sidan och tittade på. Det var ovanligt mycket "småknott" i luften och vi stod alla och viftade. Jag hade en tanke om varför det var ovanligt mycket småkryp i luften vi dragit på pärern precis innan de kom till oss.

Jag; Småknotten, kan bero på att vi "drog på pärern" precis innan ni kom
Kvinnans barnbarn; -Drog på dem vadå?


gardsbacken@telia.com


Vi har underbart vackert väder för tillfället och då spenderar jag tiden utomhus, från tidig morgon till sen kväll, därav lite skrivet på bloggen... Men jag har massor av roliga saker att berätta för er, så jag återkommer, snart... :)) Hoppas att solen lyser över er också.



1 kommentar:

  1. You'll have a fine potato crop this year, you guys! I think spring planting was a little late everywhere since it was a chilly, wet spring.

    Hugs! K.

    SvaraRadera